Nieuwsbrief | Prioritering Wegen | in Brabant | |
Geachte Belangstellende en/of Symphatisant, | 9 december 2012 / Nieuwsbrief 6 | ||
Blunderen Brabantse Bestuurders?
Al tientallen jaren wordt gedebatteerd over de drukste Brabantse wegen. Opmerkelijke punten waren ondertunnelingsvoorstellen in Eindhoven (Bose), Helmond (N270/Kasteeltraverse) en Vught (N65). Ondanks forse steun van bijv. de VVD in Eindhoven, sneuvelden al die plannen wegens gebrek aan (gemeentelijk) geld.
Feiten
Het meeste geld gaat naar de N279 tussen Den Bosch en Helmond, de minst drukke weg met de laagste verkeersintensiteit. Naar de drukke N270 dwars door Helmond met veel meer ongevallen per kilometer, gaat geen cent. Terwijl juist daar als gevolg van luchtverontreiniging 8 tot 22 vermijdbare sterfgevallen per jaar vallen. Datzelfde geldt voor de zeer drukke Kennedylaan in Eindhoven, met nog meer ongevallen per kilometer en liefst 19-40 vermijdbare sterfgevallen per jaar door luchtverontreiniging. Een verdiepte tunnelbak onder de N65 in Vught zorgt er vooral voor dat de dagelijkse avondfile voortaan eindigt in die bak vlak voor het laatste stoplicht in Vught vanuit Den Bosch. De fietstunnel een paar honderd meter buiten Helvoirt geeft ook al geen vermindering van de 2-6 vermijdbare sterfgevallen per jaar door luchtverontreiniging aldaar.
Morele verplichtingen Met of zonder overschrijding normen luchtverontreiniging is wonen langs een snelweg erg ongezond. Daarom zijn ook Brabantse bestuurders en GS moreel verplicht zich in te spannen andermans leven niet onnodig te verkorten of onnodig te laten lijden.
| Inhoudsopgave: • Blunderen Brabantse Bestuurders? • Feiten • Morele verplichtingen • Juridische verplichtingen • Gezond economisch verstand • Financieel voordelig • Bestuurlijk verzet noodzaakt tot juridische procedures |
||
Juridische verplichtingen Er zijn juridische verplichtingen uit hoofde van art.5.9 WM en art. 13 Richtlijn-2008-50-EG i.v.m. normoverschrijding en daarnaast ex art. 11, 21, 22 GW en 22, 529 EVRM i.v.m. gezondheid en leven. Europese jurisprudentie bevestigde via Janacek de verplichting tot a. maatregelen op korte termijn, b. geschikt om het risico van overschrijding van de grenswaarden tot een minimum te beperken, c. rekening houden met de feitelijke omstandigheden en alle betrokken belangen, d. geschikt om geleidelijk terug te keren naar een niveau onder deze waarden en de Wet Milieubeheer heeft dit nog veel verder aangescherpt. Gezond economisch verstand
• De beschikbare €1.336 Mio wordt nu besteed aan plannen voor de minst drukke en meest veilige wegen door Brabant. Als gevolg wordt de N279 als kortste route maar Duitsland ook nog de snelste,
Financieel voordelig Via gebiedsontwikkeling op ondertunnelde wegen worden de kosten geringer dan de nu beschikbare €1.336 Mio. De grond boven die ondertunnelde wegen zou dan slechts €8,68 per m2 kosten terwijl de opbrengst ook nu nog in deze moeilijke tijd zeker hoger is. Bestuurlijk verzet noodzaakt tot juridische procedures
Geen van de betrokken bestuurders ontkent bovenstaande argumenten inhoudelijk. Toch wordt vastgehouden aan de bestaande plannen. Argumenten: a. zo is nu eenmaal besloten en b. het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtverontreiniging (NSL) toont aan dat er geen overschrijdingen zijn. De Wet Milieubeheer en de Richtlijn 2008/50 EU schrijven voor dat overal aan de normen voldaan moet worden behoudens op plaatsen waar het publiek geen toegang heeft. Kennelijk beseffen die bestuurders niet dat de meet- en rekenpunten in het NSL van heel andere uitgangspunten uitgaan (toepassings- en blootstellingsbeginsel).
|
|||
De Stichting Comité N65 Ondergronds bij Helvoirt, afgekort Comité N65, is bereikbaar via e-mail.
U kunt zich hier online aanmelden voor nieuwsbrieven of als sympathisant, vrijwilliger en/of donateur. Donaties zijn altijd welkom op rekening 1064.94.422 bij de Rabo Bank ten name van de Stichting Comité N65OH in Helvoirt. Bij voorbaat dank voor deze aftrekbare gift aan deze ANBI(fiscaal nummer 8503 34 305/ dossiernr. 78 471)! |
|||
Als u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen, klik op: Verwijderen s.v.p. | |||