Indien deze nieuwsbrief niet goed leeebaar is, klik hier. |
Nieuwsbrief | Helvoirt N65: Prioritering Wegen | in Brabant | |
Geachte Belangstellende, | 29 juni 2011 / Nieuwsbrief 3 | ||
MEGABLUNDER PROVINCIE BRABANT?
De provincie Brabant neemt op 1 Juli 2011 een besluit over het voorstel Brainport, ofwel N279/NOC.
Dit voorstel is door de gezamenlijke statencommissies MF en ROW voorbereid op 24 juni 2011. Het audio-verslag van die vergadering is interessant om de volgende redenen:
VOOR EEN DUBBELTJE OP DE EERSTE RANG?
Praktisch alle partijen spraken zorgen uit over de financiering. De gedeputeerde stelde (196:15):"Het heeft weinig zin om met getallen te goochelen. Ik zag ook bij de inspekers, de ene had het al over 3 Miljard ..." In de stukken staat “€815 Mio tot 1,3 Miljard of meer.” Vanaf €815 Mio is er dus een sluitende business case.
N279: GEZOND VERSTAND of DIKKE EN DURE RAPPORTEN De huidige snelste route van Rotterdam naar Duisburg gaat nu over Arnhem, is 206 km lang en duurt 116 minuten. Dezelfde route van Rotterdam naar Midden– en Zuid Duitsland maar nu over Den Bosch en Helmond is nu al de kortste route met 204 km maar tijdrovend met 138 minuten. Dat effect wordt sterker naar de mate dat het vertrekpunt vanuit de Randstad, dichter bij Den Bosch ligt. Na upgrade wordt de hele N279 dus ook de snelste route, ook voor verkeer naar Venlo over de A2. Op een vraag daarover luidde het antwoord van de gedeputeerde(205:10):"Zoals het nu is gemodelleerd en wat uit de modellen komt, is dit aanvaardbaar...."
| OVERZICHT: • Megablunder Provincie Brabant? • Voor een dubbeltje op de eerste rang? • N279: Gezond verstand of dikke en dure rapporten? • Luchtverontreiniging en sterfterisico • Nut en Noodzaak/Dekken de baten de kosten? |
||
LUCHTVERONTREINIGING en STERFTERISICO
Diverse vragen werden gesteld over de toename van luchtverontreiniging op locaties bij bebouwde kommen. De gedeputeerde acht dit onvermijdelijk en merkt vervolgens op (202:20): "In de maatregelen en het flankerend beleid dat hierbij hoort zitten ook de investeringen in de HOV-lijn Nuenen, fietsverbindingen .....
NUT en NOODZAAK ofwel KOSTEN/BATEN ANALYSE Veel twijfels werden geuit over nut en noodzaak. In de praktijk wordt nut en noodzaak getoetst via kosten/baten analyses. Voorschrift van de leidraad OEI is dat alle infrastructuur projecten van de overheid worden getoetst via een kosten/baten analyse.
Opmerkelijk is dat deze kosten/baten analyses (MKBA's) wel zijn gemaakt maar niet zijn betrokken bij deze besluitvorming. Ook is voorschrift dat het planologisch onmogelijk is een knip aan te brengen in een weg volgens de gedeputeerde(punt 6, 31:50). Dat zou betekenen dat bezwaarmakers altijd scoren. Opmerkelijk is dat dit nu precies hetgeen is dat de Provincie beoogt met de N279.
|
|||
De Stichting Comité N65 Ondergronds bij Helvoirt, afgekort Comité N65OH, is bereikbaar via e-mail.
U kunt zich hier online inschrijven om onze nieuwsbrieven te ontvangen of u aan te melden als sympathisant, vrijwilliger en/of donateur. Donaties zijn altijd welkom op rekening 1064.94.422 bij de Rabo Bank ten name van de Stichting Comité N65OH in Helvoirt. Bij voorbaat dank! |
|||
Als u deze nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen, klik op: Verwijderen s.v.p. | |||